DRIKKESKIKK

På grunn av den potensielle skaden alkohol kan påføre både mennesker og samfunn, har vi idag strenge reguleringer for både produksjon, salg og bruk av alkohol – og det med god grunn. Som produsent av alkoholholdige produkter, er vi på Egge Gård lovpålagt å opplyse om potensielle skader ved bruk av våre produkter.

Vi mener selv at vi har et etisk ansvar for å vise til et ansvarlig alkoholbruk og påvirke omverdenen til å skape god drikkekultur. Hvordan man velger å bruke våre produkter er selvsagt opp til den enkelte, men ved å fortelle om alkoholens historie og kulturelle betydning håper vi å skape en større forståelse for hvordan vi ønsker at våre produkter skal benyttes. Målet er å fremme god drikkeskikk.

Vi mener selv at vi har et etisk ansvar for å vise til et ansvarlig alkoholbruk og påvirke
omverdenen til å skape en god drikkekultur.

Menneskers evne til å bryte ned alkohol stammer fra et behov om å kunne spise råtten nedfallsfrukt i en verden hvor det var vanskelig å få tak nok i mat. I Kina og Mesopotamia, dagens Irak, begynte man å gjære øl mellom 8000 – 4000 f.Kr. I byer og større bosettninger var dette ofte et sunt alternativ fordi man kunne bli dødelig syk av å drikke det lokale vannet. Alkohol ble altså konsumert daglig, men den berusende effekten ble av mange kulturer knyttet til det guddommelige.

Krukker
Nordisk kjeramikkskål
Drikkehorn (Kunsthistorisches Museum)

I de nordiske vikingsamfunnene hedret man gudene under gilder og blot med ofringer av både mennesker og dyr, og man spiste og drakk for å hente guddomelig styrke. Disse samlingene var spesielt viktig for å løse opp i konflikter og skape samhold og ro i samfunnet. Minst tre gårder måtte delta og bonden risikerte straff om han ikke hadde brygget tilstrekkelig øl til samlingen. På samme måte var det forventet at gjestene skulle drikke seg sanseløse, våpenføre menn hadde faktisk forbud mot avhold. Man drakk også mjød under slike treff og de rikeste høvdingene importerte vin fra sydligere strøk. Et av de viktigste gildene het Jol, og det ble holdt til vintersolvervet. Som så mange andre hedenske tradisjoner, ble denne tatt opp i kristen-katolsk tro. Skikkene og drikkelagene ble omdannet etter mønstre fra andre vestlige land og ordlyden ble endret til jul, men lovpåleggelsen om at alle gårder måtte brygge øl ble beholdt.

Først under protestantismen ble det forbudt med religiøse gilder og minnedrikker, fordi det ble ansett som katolsk (papaisme). Skikken forsvant likevel ikke, men den ble i mye strørre grad verdslig. I stedet for å skåle for helgener og gud, skålte man heller symbolsk for lykke til sjøs, fruktbarhet i åkeren, for en god handel eller enkelt og greit for hverandre.

Minst tre gårder måtte delta og bonden risikerte straff om han ikke hadde brygget tilstrekkelig øl til samlingen

På 1830-tallet begynner motstanden mot alkoholkonsum, særlig ledet av kirken og den protestantisktiske avholdsbevegelsen. Det var på grunn av at brennevinsforbruket hadde økt så mye at man nå regnet alkoholisme som en epidemi. Brennevin var tidligere brukt som medisin og i vitenskap, men ble oftere brukt i hverdagslige sammenhenger. På grunn av industrialisering og en veldig liberal alkoholpolitikk var det enkelt å få tilgang på brennevin, samtidig som det var lett å lage.

 

Beger
Trekrus med hank (Stefan Evensen Vaasamuseet)
Vinglass 1800tallet

Det ble vanlig å drikke på jobb og mange fikk betalt i sprit. Det er flere historier om bygninger og båter som med overlegg ble konstruert dårlig fordi arbeiderne ikke fikk brennevinet de mente de hadde krav på. Man drakk både til frokost, lunsj og middag, for ikke å snakke om helligdager og til fest. På 1830-tallet drakk en mann gjennomsnittlig 13 liter ren sprit i året, det er 7 liter mer enn gjennomsnittet idag. Helsemessig var konsekvensene av forbruket svært alvorlig, for ikke å snakke om problemene det skapte i samfunnet. I 1916 ble alkohol følgelig forbudt i Norge og «forbudstiden» innledes.

På grunn av både internt og eksternt press, ble den avsluttet elleve år senere. Bakgrunnen var blandt annet at Frankrike, Portugal og Spania satte opp tollen på import av norsk fisk, siden Norge ikke lenger importerte deres vin. Vinmonpolet ble opprettet allerede i 1922, i begynnelsen var det et monopolutsalg under statlig kontroll med private aksjonærer. Staten kjøpte gradvis de private aksjonærene ut, og har eid Vinmonopolet siden 1939.

Moderne vinglass
Shotte Glass
Moderne ølglass

Kun statlige godkjente bryggerier hadde tillatelse til å produsere øl, i kontrollerte rammer. Som en følge av EØS avtalen, ble polet delt i 1994. Arcus AS tok over all import og grossistvirksomhet, mens Vinmonopolet sto igjen som et detaljsalgsmonopol. Det er delte meninger om Vinmonopolet, men det gir oss faktisk tilgang til mange flotte og velproduserte drikkevarer fra hele verden. Det regnes faktisk som en av verdens beste alkohol-handel organisasjoner, nettopp fordi det har mulighet til å importere de ekslusive varerene en kommersiell forhandler ville gått i underskudd på.

Halvor Heuch, Marius Egge og Terje Aass prøvesmaker første tapping av Aass-Egge i 2011.

Bilde over: Halvor Heuch , Marius Egge og Terje Aass prøvesmaker Aass – Egge, 2011

Utvalget på Vinmonopolet er da også formidabelt og uten sidestykke. Endring av alkohollovgivningen har åpnet for privat alkoholproduksjon og Egge Gård er den første gårdsprodusenten som har blitt godkjent. Hjemmebrygging og antall mikrobryggerier har og skutt i været de siste årene. Folk flest begynner nå å bli bevisste på hva som konsumeres, hvordan det lages og hvordan det smaker.

– Man kan si at nordmenn begynner å ta i bruk et mer kontinentalt drikkemønster. Denne trenden mener vi på Egge er meget positiv, da alkoholbruk oftere og i større grad handler om smak, farge og lukt. I tillegg begynner flere å få øynene opp for alkoholfrie alternativer, både til mat og i utelivet. Vi ønsker å skape gode kulinariske opplevelser med våre produkter og håper å bidra til at gode måltider blir enda bedre.